miercuri, 18 iunie 2008

Examenul de Statistică II - Concluzii

A trecut şi acest examen şi e timpul să facem bilanţul.
Distribuţia notelor a fost relativ ok şi o să dau cîteva exemple.
- La Seria A: note sub 5 - 16%, note de 10 - 36%
- La Seria B: note sub 5 - 15%, note de 10 - 26%
- La Seria C: note sub 5 - 12%, note de 10 - 38%
- La Seria D: note sub 5 - 14%, note de 10 - 20%.
Distribuţia completă o puteţi găsi pe site.

Sigur, e bine că s-au luat aşa de multe note mari, e bine că aţi învăţat metodele.
Am rămas însă cu o dezamăgire după acest examen. Deşi foarte mulţi au demonstrat că ştiu să rezolve o problemă de statistică, foarte puţini au şi înţeles cum funcţionează efectiv un raţionament statistic.
Statistica nu este doar o înşiruire de formule care mai de care de sofisticate ci este un instrument foarte util pentru înţelegerea unei realităţi.

Sper ca în anii viitori să vă înţelepţiţi în ceea ce priveşte modul de a gîndi statistic.

2 comentarii:

MB spunea...

Foarte bine punctat, din punctul meu de vedere. Aceasta a fost cea mai mare dezamagire pe care am avut-o de cand am inceput facultatea. Mi-e mi se pare ca nu se prea doreste ca studentii sa invete sa gandeasca in spirtul materiei de studiu, daca pot spune asa. Si nu ma refer la statistica, unde, fara sa fiu magulitor, avem cea mai buna catedra. Senzatia mea e ca se da prea mult 10 si se cere cate putin din prea multe.
Eu cred ca un student care are 10 la o materie trebuie sa stie foarte multe din materia respectiva, sa fie pasionat, sa studieze, sa caute, dar din cate am vazut nici 1% din cei care iau 10 nu sunt asa.
Intr-un fel ar fi si imposibil sa studiem in amanunt atatea materii, dar asta nu depinde de noi, poate ca daca am avea posibilitatea de a aprofunda anumite domenii fara sa renuntam la altele, lucrurile s-ar schimba.

Daniel Pele spunea...

Din păcate sistemul de învăţămînt e într-un impas major. Şi asta nu e numai situaţia în România, dar aici resimţim cel mai pregnant situaţia aceasta.
Nu mi se pare normal să lucrez cu 1000 de studenţi într-un an universitar: cum să poţi avea o evaluare continuă în aceste condiţii?
Nu mi se pare normal că se pune accentul pe memorarea unor metode şi tehnici şi mai puţin pe înţelegerea principiilor.
Întreb şi eu, cu umilinţa simplului angajat în sistem, cum e posibil ca în 2008 să predai statistică fără calculator?
Nu înţeleg cum e posibil să avem oameni care predau anumite materii la nivel teoretic dar care nu ştiu să abordeze o probleme concretă, izvorîtă din realitatea imediată.
Nu înţeleg cum poţi să predai management de proiect dar tu să nu fi făcut în viaţa ta managementul unui proiect. După cum nu te poţi numi statistician dacă nu ai lucrat niciodată cu date reale.

Nu accept ca universitatea să devină o şcoală de meserii, iar absolvenţii simpli executanţi, rotiţe impersonale şi ireflexive într-un sistem implacabil.

Cred că trebuie să ne punem de acord odată pentru totdeauna ce vrem de fapt: vrem învăţămînt superior sau şcoală postliceală?
Vrem să avem 100 de absolvenţi foarte buni cu un nivel x de abilităţi şi cunoştinţe sau vrem 10000 de absolvenţi, cu un nivel mediu de abilităţi şi cunoştinţe de x/10000, iar din aceşti 10000 de absolvenţi să fie 100 cu un nivel de x/100?

Dacă mai e ceva de salvat în ţara asta, nu mediocritatea va juca rolul acesta.