miercuri, 10 decembrie 2008

Sărbători în Bucureşti

Nu ştiu alţii cum sînt, dar mie îmi lasă un gust amar toate aceste farafastlîcuri care se întîmplă zilele acestea în Bucureşti.
Am fost alaltăieri în Piaţa Unirii, ca să văd cu ochii mei mirobolantele pregătiri de Crăciun şi de Anul Nou.
În mijlocul părculeţului luminiţe, patinoar, lume multă, mizerie în aerul inspirat.
La margine, pe lîngă Hanul lui Manuc, noroi, băltoace, mizerie cruntă.
Se pare că aşa e la noi nu de ieri de azi, ci de sute de ani.
Amestec de spoială şi poleială, de fandoseală şi mangleală, de curăţire şi curvire.
Călătorii străini din veacurile trecute au observat amestecul acesta - vezi aici.
De reţinut o frază din mărturiile unui călător englez de la 1830: „Străbăturăm acest oraş murdar şi împrăştiat, ce prezenta o amestecătură curioasă de lux european şi mizerie şi sărăcie orientală.“
Cum vi se pare ?

17 comentarii:

ANA MARIN spunea...

Descrierea perfecta a Bucurestiului, se pare ca nimic nu s-a schimbat intre timp.( pacat)
Sarbatori fericite!

Anonim spunea...

Domnule profesor,

Va fac un "cadou de Craciun" prin recomandarea unei carti, "Lebada Neagra" de Nassim Taleb (ed. Curtea Veche). Eu una m-am cam plictisit in vacanta si m-am hotarat sa-mi umplu timpul cu lectura...
Poate apucati sa o cititi si sa ne spuneti parerea inainte de incheierea cursului de econometrie... Ca sa nu credeti ca lucrarea nu are legatura cu econometria, subtitlul este "Impactul prea putin probabilului" sau ceva de genul... Oricum, chiar daca va hotarati sa nu o incercati, va doresc Sarbatori fericite!

Daniel Pele spunea...

Mulţumesc pentru "cadou", mîine o să ies în oraş şi am să o caut.
Sărbători fericite!

Daniel Pele spunea...

Se pare că este o carte nepreţuită, am fost în multe librării şi este de negăsit.

ANA MARIN spunea...

Incercati acest link pentru cartea respectiva:http://www.curteaveche.ro/index.php?module=Pagesetter&tid=3
Oricum nu dureaza mai mult de 1-2 saptamani sa o trimita, chiar 3 zile cu curier rapid. Si nu percep taxe suplimentare( adaosul librarie), e testat! :)

Anonim spunea...

Imi pare rau ca n-ati reusit s-o gasiti, este o lectura foarte placuta... Nu sunt sigura ca veti fi de acord cu ideea principala a cartii, dar sunt convinsa ca lucrarea nu va va plictisi.

Daniel Pele spunea...

Am primit varianta în engleză şi am început să o citesc.

Nu ştiu de ce eşti aşa de sigură că nu aş fi de acord cu ideea cărţii.
Sper că nu par a fi un fanatic al modelelor.

Cred că este în natura noastră de a încerca să înţelegem realitatea prin intermediul unui model. Sigur că modelul simplifică, nu ţine cont de cazurile extreme, tinde să netezească realitatea.
Pe de altă parte, oamenii se simt foarte inconfortabil în faţa necunoscutului şi încearcă să facă predicţii privind viitorul.

Pînă la urmă din acest punct de vedere un model matematic de predicţie sau o astrogramă sînt echivalente în sensul că vor să ne dea o certitudine în faţa necunoscutului.

Anonim spunea...

Domnule profesor, am si eu o intrebare legata de proiect. Deoarece lucrez nu am mai putut sa ajung la seminarul meu (martea de la 3) si a trebuit sa vin la seminarul de joi de vreo cateva ori. Din cauza asta nici n-am reusit sa ma integrez in vreo echipa. Este oare o problema daca fac singura proiectul, dar sa zicem ca fac doar 2 probleme din 3 din lipsa de timp? De asemenea, pot sa vin joi de 7 jumatate sa prezint proiectul?

Daniel Pele spunea...

Nu e nici o problema, doar ca nu vei lua nota maxima.

Anonim spunea...

DE ASEARA SITE-UL OFICIAL NU SE MAI INCARCA. Va rog verificati ce se intampla, nu avem materialele necesare!!

Daniel Pele spunea...

Serverul ASE e de vina.

Anonim spunea...

Nu reusesc sa-mi dau seama cum se face predictia pentru primele 2 aplicatii. Poate ma puteti ajuta. Stiu ca e vorba de "Forecast", dar nu cred ca completez corect campurile. Imi da un grafic dupa care nu pot sa-mi dau seama care ar fi valoarile exacte pentru predictie si capetele intervalelor de incredere.
Daca la prima problema mai merge sa faci un calcul-doua folosindu-te de Excel (si am si obtinut valorile cerute), mi-e groaza sa ma apuc de ce-a de-a doua...

Daniel Pele spunea...

Păi în Eviews trebuie să introduceţi valorile pentru X1 si X2 la sfîrşitul seriilor de date. Deci pentru Radio adăugaţi la sfîrşit valoarea 50, iar pentru Newspaper 80.
Cînd apeşi butonul Forecast salvează automat seria valorilor estimate pe baza modelului, cea al cărei nume este cu f la sfîrşit şi de asemenea te întreabă dacă vrei să salveze seria erorilor standard de predicţie(acolo unde scrie S.E. optional). Alege un nume(să zicem se) pentru această serie şi în workfile în final vei avea seria sales_f care va conţine valorile estimate şi seria se care va conţine erorile de predicţie.
Ultima valoare din seria sales_f este valoarea prezisă de model, iar intervalul de încredere va fi această valoare plus/minus eroarea standard de înmulţit cu valoarea critică t.

Anonim spunea...

Ma scuzati... Abia acum mi-am dat seama ca nu mi se cere un interval de incredere pentru problemele 2 si 3... Pheww! :) Oricum am alta intrebare legata de cerinta 1 a problemei 1. Eu am gandit-o in felul urmator: dupa cum ne-ati dat la primul curs, valoarea testului este egala cu (valoare estimata - valoare ipotetica)/eroarea std a estimatorului. Am considerat valoarea estimata rentabilitatea medie pe lunile ian-oct 2006 si valoarea ipotetica rentabilitatea medie pe 2005 (cunoscuta si usor de calculat cu un average).
Va intreb: am gandit corect? Ne contram aici cu o colega care sustine ca ar trebui sa luam nush ce grade de libertate si alte "prostii", sa complicam mai rau treaba.
Argumentul meu a fost ca e imposibil ca primul subpunct al primei probleme sa fie asa de complicat (ma rog, pe langa logica).... :) Va rog corectati-ma daca gresesc...

Daniel Pele spunea...

Se poate aborda şi aşa, deşi varianta colegului ar fi mai "riguroasă".

Anonim spunea...

Problema e ca prin cele doua metode diferite avem rezultate diferite (adica pentru prima "NU" si pentru a doua "DA"). Asadar, intrebarea este daca depunctati sau nu "lipsa de rigoare"? :)

Anonim spunea...

Lebada neagra - The Black swan - http://en.wikipedia.org/wiki/Black_swan_theory
Pana la urma spune ca evenimentele cu o probabilitate mica de aparitie pot sa faca diferenta in anumite momente din viata, in general, si in particular si din viata economica.
Punctele de inflexiune, care de fapt pot fi considerate puncte putin probabile de a se concretiza, deci neinteresante din punct de vedere statistic, ajung de fapt sa influenteze in mod decisiv comportamentul din timpul "normal", cel mai probabil din punct de vedere statistic de fapt.

E o teorie interesanta.